Laktos intolerant?


I kanske över fem års tid har jag trott att jag vart laktos intolerant tills jag gjorde det här testet som man kan köpa på Apoteket. Det kostar ca 300:- Men de är de värt med tanke på vad alla anpassade laktos produkter kostar.

Det den kan visa på de tetset är om du har en så kallad primär laktosintolerans. Det finns även två andra alternativ som står med men inte som ger utslag på testet, om du har en skada på tunntarmen (sekundär laktosintolerans) eller att du har det genetiskt (medfödd laktosintolerans).

Så de känns som ett stort JAHA?! just nu. Alltså ha jag köpt och lagt ut pengar på laktos proukter o tabletter hur länge som helst för ingenting. Suck..
Jag har blvit kollad mot de mesta eftersom det märktes av något inte stid rätt till, har provat de mesta utom själva laktos testet för om antog att de var de som var felet. Var t.o.m förbi och bokade en tid på vårdcentralen för att kolla upp de. Jag fick betala 100:- för att få höra "Det är för dyrt att göra det testet!"
Gaaaaaaah! Förbannad! Tur man har en "hjälpsam" vårdcentral i denna kommun. Så helt enkelt har jag seriösa fel på magen............

Något som är bra att veta om man är laktos intolerant är att de finns kapslar du kan äta innan du äter något som du inte tål, och de ger inte utslag på magen. De fick jag aldrig upplysning om heller utan fick veta de 2-3 år efteråt. Det är
Lactrase och de kan du köpa på apoteket. Perfekt om du är bort bjuden på middag då maten inte är anpassad för dig med laktos intolerans!

Kommentarer
Postat av: hedvigjonsson - FOTO

härlig blogg och grymma bilder! kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback